Slides from the final conference

The project’s final conference, Developing Early Language Learning and Plurilingual Education, was held at the University of Copenhagen on 24th May 2018.Developing Early Language Learning and Plurilingual Education - May 24, 2018

Presentations and workshops:

Associate Professor Petra Daryai-Hansen, University of Copenhagen / University College Copenhagen, Denmark; Teacher educator Hanne Thomsen, University College Copenhagen, Denmark; Teacher educator Anne Gregersen, University College Copenhagen, Denmark: Developing Early Foreign Language Learning and Plurilingual Education.

Professor Danièle Moore, Simon Fraser University in Vancouver, Canada: Bridging Plurilingual Education, Language Awareness, and Sciences for early learners. From Theory to Practice.

Associate lecturer Karoline Søgaard, University College Copenhagen, Denmark: Proposed teacher education modules for Denmark.

Ph.d, lektor Annette Søndergaard Gregersen, Københavns Professionshøjskole, Danmark; Ph.d, lektor Jan Juhl Lindschouw, Københavns Universitet, Danmark; Ph.d.-stipendiat, Stephanie Löbl, Københavns Professionshøjskole, Københavns Universitet, Danmark; Lærer Saida Ben Si Mohan, Nørre Fælled Skole, Danmark; lærer Annette Christiansen, Oehlenschlægersgades Skole, Danmark; Susanne Lundh, Randersgades Skole, Danmark: Undervisningsmateriale for tidligere fransk og flersprogethedsdidaktik – fokus på interkulturel læring.

Førstelektor Camilla Bjørke, Høgskolen i Østfold, Norge; Associate Professor Petra Daryai-Hansen, University of Copenhagen / University College Copenhagen, Denmark; Førstelektor, Berit Grønn, Høgskolen i Østfold, Norge; Professor Beate Lindemann, UiT Norges arktiske universitet, Norge; Lærer Anette Sandvær, Korsvoll skole i Oslo, Norge; Professor Heike Speitz, Universitetet i Sørøst-Norge: Moduler i lærerutdannelsen: Flerspråklighetsdidaktikk i tidlig fransk-, spansk- og tyskundervisning.

Professor Anne Holmen, Københavns Universitet, Danmark; lektor ph.d, Anna-Vera Meidell Sigsgaard, Københavns Professionshøjskole, Danmark; Lærer Stine Wulff Østerskov, Oehlenschlægersgades Skole, Danmark: Dansk som andetsprog i den tidligere sprogstart.

Lektor Mette Ginman, Københavns Professionshøjskole, Danmark; Lektor emeritus Michael Svendsen Pedersen, Roskilde Universitet, Danmark: Mundtlighedsdidaktik og meningsfulde sprogbrugssituationer i den tidligere sprogstart.

Lektor Karen Aarøe, Læreruddannelsen i Haderslev, Danmark: Lærerkompetencer i tidlig tysk 0.-4. klasse.

Ph.d.-studerende Stine Fuglsang Engmose, Københavns Universitet, Danmark: Skriftlighed ved tidlig sprogstart.

Professor, Janet Enever, University of Reading, UK; Professor Eva Lindgren, Umeå University, Sweden: Researching early foreign language learning and teaching – methodological approaches.

Teacher educator Anne Gregersen, University College Copenhagen, Denmark: Teacher educator Hanne Thomsen, University College Copenhagen, Denmark: Teaching Materials for Early English and Plurilingual Education, in collaboration with teacher Sofi Rimmevik and teacher Miriam Hägerstam, Forsdalaskolan, Norge: Fruits and Vegetables

Lektor Jette von Holst-Pedersen, Professionshøjskolen København, Danmark; Lektor Kirsten Bjerre, Professionshøjskolen København, Danmark; Lærer Nina Butzbach Andersen, Peder Lykke skolen, Danmark; Lærer Karen Elsebeth Jensen, Nørre Fælled skole, Danmark; Lærer Selma Mesic, Randersgades skole, Danmark: Undervisningsmateriale for tidligere tysk og flersprogethedsdidaktik – med fokus på chunks.

Docent, ph.d. Line Møller Dauggaard, VIA University College, Danmark; Lektor, Nina Hauge Jensen, VIA University College, Danmark; Lektor, Dorte Sørensen, Lektor, VIA University College, Danmark; Den Europæiske Sprogportfolio 1-6.

Dr. Kathrin Wild, Fakultät für Linguistik und Literaturwissenschaft, Universität Bielefeld, Germany: "Rot, det er lige som på dansk rødt” – Sprogsammenligning i tidlig samtidig fremmedsprogsindlæring.

PhD Karyn Sandstrom, Umeå University, Sweden:  Teachers’ attitudes about having to teach in English.

Lektor, Lone Wulff, Københavns Professionshøjskole, Danmark: Tegn på sprog. På tværs af sprog i flersprogede klasser.

Førstelektor Camilla Bjørke, Høgskolen i Østfold, Norge; Lektor, Ph.d. Annette S. Gregersen, Københavns Professionshøjskole, Danmark; Førstelektor, Berit Grønn, Høgskolen i Østfold, Norge; Lektor, Ph.d Jan Juhl Lindschouw, Københavns Universitet, Danmark: Muligheder og udfordringer i sprogfag i norsk-dansk regi – set i et uddannelsespolitisk perspektiv.

Professor Simon Borg, Western Norway University of Applied Sciences, Norway, and Visiting Professor of TESOL, School of Education, University of Leeds, UK; Associate Professor Petra Daryai-Hansen, University of Copenhagen / University College Copenhagen, Denmark; Professor (mso) Birgit Henriksen, University of Copenhagen, Denmark: Early Foreign language learning and plurilingual education – a teacher cognition perspective.